1. התובעת (להלן: "
תדיראן") התקשרה עם חברת בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן: "
בזק ישראל") ביום 24.12.95 בהסכם מכוחו היה על תדיראן לבצע עבודות שדרוג במספר מרכזיות של בזק: מרכזיות אורון, שקמונה וכורש ג' (הסכם זה יכונה להלן: "
הסכם אורון").
2. מכוח הסכם אורון, היה על תדיראן לפתח וליישם מהדורת תוכנה מתקדמת - המכונהEC7 ,ולספק חומרה למרכזיות נשוא ההסכם - שאחת מהן היתה המרכזייה באורון (העבודות שבוצעו במרכזיה זו הן העבודות שאליהן מתייחסת התביעה).
בתוספת א' להסכם אורון, נקבעו מועדי ההספקה שעל תדיראן היה לעמוד בהם, וכן מועדי התשלום.
כך, נקבע שם כי תדיראן היתה צריכה לספק את התוכנה נשוא ההסכם במועדים הבאים: מפרטים - תוך 3 חודשים; מר תכנון מפורט לקידוד חבילת התוכנה- תוך 7 חודשים; מסירתH. O. לבדיקות הפעלה במרכזת אורון- תוך 12 חודשים. הספקת החומרה היתה תוך 10 חודשים (ר' ס' 3 לתוספת א' להסכם אורון, נספח א' לתצהיר בזק).
3. התשלום ע"י בזק היה צריך להתבצע לשיעורין, ב-4 שלבים:
השלב הראשון היה תוך 30 יום לאחר קבלת המפרטים ואישור הנת"כ; השלב השני היה 30 יום לאחר גמר תכנון מפורט וקידוד ואישור הנת"כ; השלב השלישי - 30 יום לאחר קבלת החשבונית ואישור הנת"כ; והשלב הרביעי 20% מערך הפיתוח, יבוצע 30 יום ממועד סיום הבדיקה האחרונה, ובכפוף לאישור הנת"כ על גמר מוצלח של הפרויקט.
באשר לחומרה, היה התשלום אמור להתבצע 30 יום לאחר קבלת החשבונית ואישור הנת"כ על H. O. במרכזת אורון. (ר' ס' 5 לתוספת א' להסכם אורון, נספח א' לתצהיר בזק).
4. תדיראן טוענת כי היא בצעה את כל הפעולות שהיה עליה לבצע מכוח הסכם אורון, אלא שבזק סירבה להטמיע את העבודות במרכזת אורון, ולשלם לה את כל התשלומים מכוח ההסכם, למעט התשלום הראשון שכבר שולם.
יובהר כי משלב מסוים בו בוצעו העבודות מכוח ההסכם על ידי תדיראן, החלה חברת בזק בינלאומי (להלן: "
בזק בינלאומי") לעסוק בתפעול והחזקה של המערכת באורון. הצדדים חלוקים ביניהם ביחס להיקף הסמכות של בזק בינלאומי, לעומת זו של בזק ישראל. עם זאת, אין מחלוקת כי הסכם אורון לא הוסב מבזק ישראל לבזק בינלאומי.
5. עוד יצוין כי הצדדים הגיעו ביניהם להסכם דיוני שקבל ביום 12.2.01 תוקף של החלטה. בהסכם זה הסכימו הצדדים, כי כל טענותיה ותביעותיה של תדיראן כנגד בזק ישראל בקשר עם האירועים נשוא התביעה תדחנה, בכפוף להמחאת כל התחייבויות וזכויות בזק ישראל, אך ורק לצורך התיק דנן, מבזק ישראל לבזק בינלאומי, שתהיה הנתבעת היחידה בתיק.
עוד הוסכם בין הצדדים בהסכם הדיוני, כי בזק בינלאומי לא תטען כי בשל אי הסבת הסכם אורון מבזק ישראל לבזק בינלאומי בקשר עם התביעה בתיק זה, לא קיימת יריבות בין תדיראן לבין בזק בינלאומי בקשר עם התביעה.
לוח הזמנים הרלוונטי
6. הסכם אורון נחתם כאמור ביום 24.12.95. כפי שפורט לעיל, העבודות נשוא ההסכם היו אמורות להימסר לבזק ישראל על ידי תדיראן בשלבים, במועדים שנקבעו בהסכם. השלמת העבודות נועדה להיות תוך 12 חודשים, היינו בחודש דצמבר 1996.
ביום 20.5.96 פרסמה בזק הזמנה להגשת הצעות להקמה, תפעול, פיתוח ותחזוקה של מרכזיה בינלאומית שכונתה "
מרכזת רמת סיב". תדיראן נטלה חלק במכרז זה, הגישה הצעה ביום 24.6.96, וביום 5.8.96 הודע לתדיראן כי היא זכתה במכרז. ביום 8.12.96 נחתם בין תדיראן לבין בזק בינלאומי הסכם ביחס לביצוע העבודות במרכזת רמת סיב.
לטענת הנתבעת, העבודות מושא המכרז של מרכזת רמת סיב, כללו תכונות ושירותים שהיו אמורים להתקבל כתוצאה משדרוג מרכזת אורון. לכן, המכרז למרכזת רמת סיב, ייתר את ביצוע העבודות מכוח הסכם אורון.
7. הנתבעת ותדיראן חלוקות ביניהן בשאלה מה היה קצב התקדמות העבודות על ידי תדיראן בביצוע הסכם אורון. תדיראן טוענת כי היא היתה אמורה לספק את החומרה לבזק כבר בחודש אפריל 1997, וביצוע החלפת מהדורת התוכנה היה אמור להתבצע עד מחצית מאי 1997. תדיראן מבססת את טענתה על מכתב מיום 4.3.97 (נספח ג' לתצהירו של העד מר עברון), בו מפורטים הפעולות ולוח הזמנים שתדיראן התכוונה לבצע.
מנגד טוענת הנתבעת כי את החשבונית לשלב השני של העבודות הוציאה תדיראן רק במחצית אפריל 1997, ולאחר מכן על פי לוחות הזמנים שנקבעו בהסכם השדרוג, נדרשו עוד 3 חודשים עד הספקת החומרה למרכזת אורון, ועוד 5 חודשים לאחר מכן עד למסירת התוכנה.
במהלך שנת 1997, היו מגעים בכתב ובעל פה בין הצדדים בקשר להסכם אורון. המשמעות של מגעים אלה שנויה במחלוקת בין הצדדים, והיא תפורט להלן.
טענות הצדדים